5 правил для тих, хто хоче раціонально витрачати зарплату

28.12.2011

зарплата

Уміння правильно поводитися з грішми не має нічого спільного ні зі скнарістю, ні з жорстким обмеженням витрат. Це всього лише усвідомлення своїх реальних можливостей і планове, а не спонтанне, виконання своїх бажань.

Є поширена думка, що управління особистими грошима є привілей людей дуже багатих. Але насправді навіть із середнім доходом можна досягти фінансового благополуччя. Мова зараз йде, насамперед, про впевненість у завтрашньому дні і можливості рано чи пізно почати забезпечене життя.

Багато хто вважає, що їхнє фінансове становище поліпшиться зі збільшенням доходів. Але, якщо людина не вміє керувати своїми грошима, часто виходить навпаки.

З ростом заробітку ростуть і запити. Причому, як правило, вони випереджають зростання доходів. “Ну, тепер-то я можу собі це дозволити”, – думаємо ми, все швидше розтрачуючи гроші. Таким чином, розрив між витратами і доходами збільшується. І якщо раніше дефіцит бюджету обчислювався сотнями і тисячами гривень, то в залежності від зростання доходів рахунок може перейти на тисячі і десятки тисяч.

П’ять принципів – це не тільки результат нашого професійного та особистого досвіду, але також підсумок спілкування з фінансистами, консультантами і просто відбулися людьми.

1. Контролювати доходи і витрати

Незважаючи на всю банальність цього принципу, без розуміння свого реального фінансового становища почати ефективно управляти власними грошима неможливо. Тому починаємо впорядковувати власні фінанси із заповнення таблички з витратами і доходами.

Фінансові консультанти радять для цього записувати свої витрати протягом місяця. У такому випадку, “паперовий” бюджет буде максимально відповідати реальності. Але якщо немає звички реєструвати кожну свою покупку, то, як правило, витрати будуть забуватися.

Тому ми б радили для початку скласти перший бюджет “на око”. Прописати в ньому всі можливі витрати, згрупувавши їх по якихось ознаках – “погашення кредитів”, “комуналка”, “харчування”, “розваги”, “повсякденні витрати (обіди на роботі, кава, газети і так далі)”. А після отримання зарплати розкласти всі гроші по конвертах з відповідними написами і постаратися втриматися в рамках зазначених сум. Якщо протягом пробного місяця з’ясується, що один з конвертів швидко схуд, значить, на ці витрати або варто виділити більшу суму в наступному місяці, або, по можливості, спробувати витрачати гроші економніше.

Не варто забувати і про контроль над доходами. Насправді, тих, хто “живе на одну зарплату” не так і багато. Крім грошей від основного роботодавця, багато отримують “згори” зарплату за сумісництвом, оплату за здану в оренду квартиру, відсотки від депозиту. Ці “верхні” гроші, як показує практика, найчастіше йдуть у невідомому напрямку. Дуже важливо не забувати включати їх в свій бюджет. Завдяки цьому можуть виявитися резерви для формування запасу на “світлий день”.

2. Сформувати “подушку безпеки”

Лише третина українців мають накопичення. Більшість продовжує жити від зарплати до зарплати. І поки “грім не вдарить”, мало хто з них замислюється про те, що він буде робити у випадку втрати роботи, хвороби або, приміром, появи дитини.

Для того щоб життєві труднощі не обтяжувалися труднощами фінансовими, необхідно сформувати резерв у розмірі 2-3, а краще 6 сум обов’язкових щомісячних витрат, щоб мати можливість кілька місяців спокійно підшукувати нову роботу або, навпаки, відпочити від неї.

Відкладати простіше всього 10% з кожного заробітку. Це частка вважається максимально комфортною для відрахувань за будь-яких доходи. Але це далеко не догма, кожен може знайти свій шлях. Хтось відкладає на ці цілі все незаплановані доходи (наприклад, премії, бонуси), хтось відраховує фіксовану суму (від 100 до 1000 грн.) З кожного доходу.

Найголовніше – відкладати гроші в резерв відразу, як тільки вони потрапили в руки. Інакше може трапитися, що і відкладати буде нічого.

3. Ставити і досягати довгострокових фінансових цілей

Нещодавно один мій знайомий просто купив квартиру. Без кредиту, без традиційного позичання по тисячі у всіх родичів і знайомих. Просто – взяв і купив. Чим ошелешив усіх наших спільних друзів. Тому як хлопець, прямо скажемо, не олігарх, і доходи тих, хто потім передавали цю історію з вуст в уста, часто були більші, ніж у нього. Що, природно, дивувало і дратувало оповідачів ще більше.

Виявилося, молодий чоловік просто планомірно відкладав собі на квартиру протягом десяти років, фактично з отримання своєї першої зарплати.

Звичайно, можна довго розмірковувати про те, що йому страшно повезло – ціни на нерухомість впали на саме дно. Але ця риторика приховує від нас головне – досягнення наших фінансових цілей залежить тільки від нас. Першим кроком має бути визначення реальних пріоритетів – покупка машини, квартири, будинки, освіта дитини за кордоном, комфортабельний відпочинок.

Крок другий – виставити часову межу – “хочу досягти цього до … року”. Дуже важливо не переоцінювати власні можливості. Якщо доходів явно недостатньо, щоб накопичити на покупку яхти в 2015 році, варто або подовжити термін реалізації мрії, або замінити її на менш амбітну (наприклад, купити моторний човен). Або почати більше заробляти. І тільки після цього ставити собі таку мету.

Третій крок – визначити “бюджет мрії” і вирахувати, скільки щомісячно треба відкладати, щоб реалізувати її у встановлені терміни. Після цього головне не давати слабину і регулярно відраховувати потрібну суму. Про те, які депозити більше підійдуть для цих цілей.

4. Змінити ставлення до особистого бюджетування

Більшість людей не хочуть навіть намагатися впорядкувати свої фінанси через небажання сідати на “фінансову дієту”. Вони помилково вважають, що раз вже вони напишуть собі фінансовий план, в їхньому житті не буде місця ні розвагам, ні спонтанному шопінгу, ні закордонним поїздкам.

Насправді це не так. Адже ніхто не заважає нам включати в свій бюджет статтю витрати “на розваги”. Просто після “прийняття сімейного бюджету” на ці цілі, можливо, буде витрачатися менше грошей, а цінуватися ці розваги будуть вище.

Що стосується спонтанного шопінгу, то це, безумовно, монстр, який нещадно поглинає наш бюджет. Але, якщо для когось це необхідність, без якої світ втратить свої фарби, що ж, можна записати в свій бюджет і цю статтю витрат. Але, знову ж, вона буде обмежена за сумою. Так, щоб і вовки були ситі, і вівці цілі.

Ну а закордонні поїздки, якщо це не Єгипет з Туреччиною, які приїлися, як правило, доводиться планувати. Хоча б тому, що для самих цікавих вилазок потрібно отримувати візи. Тому їх також можна включити у свій бюджет. До речі, “тренуватися в накопиченнях” можна як раз на турпоїздках (короткі терміни і порівняно невеликі суми). Натомість перший успіх в досягненні поставленої мети неймовірно окрилює.

5. Почати інвестувати

Інвестиції – це “просунутий” рівень. Починати інвестувати ми не радимо до тих пір, поки у людини немає сформованого резерву на “світлий день” або не профінансовані його базові потреби (є сім’я і немає свого житла, наприклад).

Але й відкладати інвестування на “потім” не варто. Адже чим раніше ми починаємо інвестувати, тим більше зароблять наші гроші.

Сімейна бухггалтерія. Зараз для ведення сімейного бюджету існує маса програм. Вони зручні у використанні і дійсно допомагають керувати особистими грошима. Але при виборі такої програми варто дотримуватися кількох правил.

Програмам іноземного виготовлення варто віддати перевагу вітчизняному продукту, тому що вони враховують особливості “національного господарювання”.

Програма повинна “вміти” працювати з різними валютами. Ця опція доступна далеко не у всіх “софтів”. важливо, щоб була можливість самостійно додавати категорії доходів і витрат. А також вести як загальносімейний бюджет, так і розділяти витрати і доходи кожного члена сім’ї. Дуже полегшує життя наявність докладної контекстної довідки, опції по роздруківці та імпорту даних.

І незважаючи на все перераховане вище, програма повинна швидко завантажуватися. Деякі з них витрачають на завантаження до трьох хвилин. При активному використанні це починає дратувати.

Резюме: Секрет фінансового успіху – не у кількості зароблених грошей, а в грамотному управлінні ними. Головне в цій справі – самоконтроль. Але щоб не зірватися в найвідповідальніший момент, дуже важливо включати до бюджету витрати на приємні дрібниці.

Читайте на cайті:

Рубрика: ЯК ПОТРАТИТИ ГРОШІ Теги:

Коментарі

Коментарів поки немає


Написати

(обовязково)

(обовязково)


При використанні матеріалів цього сайту обовязковим є гіперпосилання на DOSTATOK.ORG.UA, відкрите для індексації пошуковими системами