Блиск і обман Duty Free

08.10.2012

Duty Free

Сьогодні без розбурхуючої уяву назви важко уявити собі будь-який мало-мальськи пристойний аеропорт. Однак пропозиція різних безмитних товарів в магазинах найчастіше є не чим іншим, як просто експлуатацією шопоголічних пристрастей людини.

Насправді ціни в Duty Free найчастіше перевищують середні загальносвітові рівні, але непереборна тяга багатьох людей до покупки деколи абсолютно непотрібних їм речей особливо загострюється в силу особливих обставин, що складаються перед польотом. По суті, шопоголізм як такий – це дітище ХХ століття, яке вперше проявило свої основні риси в США. Згідно з дослідженням, проведеним вченими Кембриджського університету, у класичних шопоголіків відзначається дефіцит дофамінових рецепторів в певній зоні головного мозку. У свою чергу, американські вчені встановили, що ці люди такі ж хворі, як і багато інших, схильні до різних маній і нав’язливих психічних станів. Звичайно, гаючи час перед посадкою в літак, практично кожен з чекаючих свій рейс прогулюється по магазинах Duty Free, і в цьому немає нічого дивного чи поганого. Але, як правило, більшість виходить звідти без покупки, а інші, навпаки, з цілою низкою строкатих пакетів в руках. “Найчастіше туристи купують алкоголь, сигарети, парфуми і косметику – це найбільш популярні товари в системі Duty Free, – зазначає психолог-аналітик Джордж Робертсон. Такий вибір аж ніяк не випадковий і продиктований не низькою вартістю, а прихованим хвилюванням перед польотом. Певний стрес можна зняти, обприскавши себе парфумами або “підбадьорившись” елітним алкоголем”.

Перший магазин Duty Free був відкритий за ініціативою ірландського підприємця Брендана О’Регана в 1947 р. в міжнародному аеропорту “Шеннон”. Саме його співробітники звернули увагу на те, що зал очікування в зоні вильоту аеропорту, по суті справи, є нейтральною територією, що не належить жодній державі. Ідея швидко поширилася в інших країнах. До теперішнього часу стало можливим провести досить чітку лінію між дійсно цілком вигідними магазинами Duty Free, приваблюючими своїми цінами, і тими, де, по суті, спекулюють на шопоголістичних пристрастях. У той же час класифікацію магазинів по країнам провести вельми непросто внаслідок розкиду якості послуг в Duty Free різних зон вильоту одного і того ж аеропорту. Тим не менше вважається, що найкращі Duty Free у світі знаходяться на Близькому Сході, особливо в Об’єднаних Арабських Еміратах. Магазини Duty Free в аеропорту Дубаї взагалі є лідером. Навпаки, одні з найбільш дорогих магазинів такого плану працюють в ізраїльському аеропорту “Бен-Гуріон” в Тель-Авіві. До речі, кожен бувалий турист підтвердить, що європейські Duty Free, всупереч поширеній думці, можливо, найдорожчі. Згідно з даними дослідження британської компанії Kelkoo, магазини Duty Free аеропорту “Хітроу” взагалі найгірші в Європі, так як товари там всього на 3% дешевші, ніж у магазинах головних вулиць Лондона. В цілому британські аеропорти визнані найгіршими місцем для покупок предметів розкоші, моди і електротоварів. З іншого боку, представники німецького клубу ADAC, склавши список найбільш дешевих магазинів безмитної торгівлі, прийшли до парадоксального висновку, що найдешевший Duty Free в Європі знаходиться якраз в “Хітроу”. Їх рейтинг був складений на підставі вартості кошика з 12 товарів, в яку, зокрема, увійшли алкоголь, тютюн, парфуми, косметика та кондитерські вироби.

У цілому аналітики сходяться на думці, що максимальні знижки в магазинах Duty Free можна отримати у Франції. У Ліонському аеропорту “Сент-Екзюпері” економія може досягти 11,9% від вартості тих же речей в магазинах Ліона. Приблизно така ж ситуація в паризькому аеропорту “Шарль де Голль” (економія – близько 11%). На третьому місці розташувався амстердамський “Схіпхол”, де економія – близько 6%. Далі йдуть аеропорт Франкфурта (5,6%), лондонський “Гетвік” і аеропорт Барселони (5%), аеропорти Мадрида і Риму пропонують економію в 4,7%, і на 0,1% менше економії можна отримати в аеропорту Берліна “Шенефельд “. Досить вигідними визнаються всі німецькі Duty Free, в італійському аеропорту “Фьюмічіно” (Рим) і чеському “Ружині” (Прага). При цьому деякі експерти радять вести пошук найдешевших магазинів Duty Free за допомогою інтернет-сайту Cheap Flights.

Сьогодні твердження про безумовну вигоду покупок в Duty Free все частіше піддається великому сумніву. Мандрівники, які відвідують перед вильотом ці заклади, нерідко з роздратуванням відзначають завищені ціни на всі товари, в порівнянні з рівнями магазинів міста, який вони покидають. Є й категорія товарів, які в Duty Free набувати абсолютно безглуздо. Це, як не дивно, сувеніри, а також вироби народних промислів.

 

Читайте на cайті:

Рубрика: ЯК ПОТРАТИТИ ГРОШІ Теги:

Коментарі

Коментарів поки немає


Написати

(обовязково)

(обовязково)


При використанні матеріалів цього сайту обовязковим є гіперпосилання на DOSTATOK.ORG.UA, відкрите для індексації пошуковими системами