Історія успіху IKEA. Конструктор для тата

17.03.2014

IKEAЩе 57 років тому нікому і в голову не прийшла б ідея продавати меблі по частинах, або запропонувати покупцеві вибрати і купити потрібну кількість полиць для стелажу. А головне – самому зібрати все це вдома. Саме на принципі – не брати з покупця гроші за те, що він не може зробити самостійно і побудував свої бізнес Інгвар Кампрад, творець і власник меблевої компанії IKEA.

На початку шляху

Інгвар Кампрад народився у Швеції в містечку Ельмхульт в 1926 р. Сім’я Кампрад мала невеликий і не дуже успішний бізнес (тримала маленьку торгову крамницю). Інгвар дуже рано дізнався ціну грошам – з п’яти років він допомагав рідним. Спочатку хлопчик торгував на вулиці сірниками, потім поштовими вітальними листівками. Вступивши до школи, Інгвар не залишає спроб заробити свій особистий капітал, він продовжує приторговувати дрібним ширвжитком, а також свіжевиловленої рибою.

На момент закінчення школи йому вдається зібрати якісь кошти, що дозволили йому почати спільний бізнес з виробником авторучок з Франції. Партнер вимагав обов’язкової легалізації продажів у Швеції.

Інгвар, якому на той час ще не виповнилося 18 років, оформив всі документи на свого батька, а фірму назвав IКЕА (заголовні літери свого імені Ingvar, прізвища Кamprad, назви батьківській ферми Elmtaryd і відвідуваного церковного приходу Agunnaryd). Так в 1943 р. виникла IКЕА – компанія протягом наступних п’яти років спеціалізується на торгівлі авторучками. Відкриття першого магазину обійшлося юному підприємцю в 13 тис. крон.

У 1945 р. Інгвар розмістив рекламу свого товару в місцевих газетах. Це різко збільшило приплив покупців і вимагало розширення пропонованого асортименту товару. Але підприємець вирішив не збільшувати вибір авторучок, а розвивати зовсім новий напрямок торгівлі. Інгвар почав приторговувати меблями (на той час дуже дорогим в Швеції товаром).

Він знайшов виробників найдешевшої в країні меблів і закупив пробну партію стільців та кавових столиків. Кожному предмету меблів дав ім’я, розрекламував товар і виставив на продаж за цінами набагато нижче ринкових. Торговим майданчиком спочатку був сімейний магазинчик і будинок Кампрад. Тактика підприємця – краще продати 60 стільців за низькою ціною, ніж шість за високою – дала відмінні результати. Назбиравши коштів, Інгвард купив невеликий меблевий завод і почав виробництво власних виробів за ще нижчими цінами.

Розширення виробництва

Недорога і функціональна меблі користувалася величезним попитом. Підприємець створює і активно розвиває мережу меблевих магазинчиків. Але цей агресивний демпінг не припав до смаку більшості шведських виробників меблів. Під тиском конкуруючих компаній багато постачальників матеріалів перестали співпрацювати з Інгвар. Згодом це пішло на користь його бізнесу.

Підприємець змушений був шукати постачальників матеріалів за межами Швеції і зумів укласти вигідні контракти у Польщі, перетворивши проблему в свою конкурентну перевагу. IKEA вийшла на міжнародний ринок. Співпраця із закордонними партнерами допомогло зробити ціни на меблі ще доступніше, і в рідній Швеції компанія стає лідером з продажу та обсягами виробництва.

З 1951 р. починається випуск щорічного каталогу продукції. Зазначені в ньому ціни протягом року могли змінюватися тільки у бік зниження. Спочатку каталоги розносили по поштових скриньках, зараз каталог IКЕА входить до п’ятірки найбільш видаваних і читаються видань у світі. Він випускається накладом 200 млн. примірників на 27 мовах.

З дитинства торгуючи різноманітним товаром, Кампрад знає, що покупцеві завжди хочеться побачити річ «наживо» і помацати її. При цьому існуючі магазини вже не вміщали великий асортимент меблів, представлений у каталозі. Необхідно було кардинально змінювати формат продажів.

Величезну роль у формуванні подальшої філософії бізнесу IКЕА стала поїздка пана Кампрада в Сполучені Штати Америки. Особисто ознайомившись з пристроєм і організацією роботи гіпермаркетів Wall Mart, а також складів-магазинів Cash & Carry, Інгвар побачив перспективність великих магазинів і в Європі.

Перші гіпермаркети IКЕА

Повернувшись додому, Інгвар Кампрад починає втілювати в життя свої грандіозні і революційні на той час ідеї. По-перше, Інгвар вирішив дати можливість покупцям самим збирати виріб будинку. Покупець вибирає складові частини до виробу, привозить його додому і сам збирає. «Ми не беремо гроші за те, що ви можете зробити самі», – це стало девізом компанії.

По-друге, торгові площі повинні бути великими і у вигляді магазинів-складів. По-третє, магазини потрібно розміщувати в передмісті, де ціна оренди землі значно нижче, ніж в межах міста. По-четверте, потрібно працювати над навчанням продавців – вони повинні вміти ненав’язливо допомогти покупцеві підібрати необхідний виріб. По-п’яте, потрібен регулярний моніторинг потреб покупця і аналіз його фінансової платоспроможності (Інгвар орієнтувався на середній клас).

По-шосте, активну участь у виставках та випуск високоякісних рекламних каталогів (з переліком товарів і максимальними цінами). І нарешті, в магазинах повинні бути створені умови для комфорту покупців – кафе та дитячі кімнати.

Перший фірмовий гіпермаркет IКЕА відкривається в Стокгольмі, другий – у Ельмхюльме, рідному місті Кампрада.

Експансія по світу

Запозичивши формат продажів у провідних американських рітейлерів, Інгвар Капмрад доповнив його власними принципами ведення справи, які актуальні й донині. Причому не тільки для меблевого бізнесу і не тільки для Європи.

Перш за все, завжди потрібно мати резерв готівкових фінансів. Вся нерухомість повинна набуватися у власність (це забезпечить незалежність від апетитів орендодавців). Розширення торгівельної мережі має відбуватися за рахунок власних фінансів компанії. Використовувати будь-які законні можливості економії коштів (оптова торгівля управляється з Швейцарії, каса і керуюча компанія розташовані в Бельгії, а бренд належить голландській компанії. У цих країнах умови оподаткування найбільш вигідні для компанії).

І звичайно ж, ніколи не спочивати на лаврах, а постійно розвиватися і вдосконалюватися.

Цікаво, що Інгвар Кампрад, особистий статок якого перевищує EUR18 млрд., веде скромний спосіб життя середньостатистичного європейця. Він користується громадським транспортом, зупиняється в тризіркових готелях і харчується в недорогих кафе. Він переконаний, що для успішного ведення бізнесу потрібно бути якомога ближче до свого покупця.

Через 12 років після відкриття першого магазинчика за 13 тис. крон Інгвар відкриває перший гіпермаркет Kungens Kurva у Стокгольмі за 17 млн. крон, потім другий гіпермаркет у своєму місті – і в рідній Швеції бізнесу Кампрада стає тісно. У 1963 р. IКЕА відкриває перший меблевий гіпермаркет в Норвегії, потім у Швейцарії. У компанії створюється і успішно працює дослідний центр з вивчення та аналізу споживчого попиту у всіх країнах, де представлена IКЕА. Це означає, що продукція і ціни різні в кожній країні.

Меблі IКЕА припала до смаку не тільки європейському покупцеві. Вона поступово завойовує ринки Америки (США, Канада), Азії (Китай, Японія), Африки, та Австралії. У Росії IKEA в 2000 р. почала продавати, а в 2002 р. – також збирати меблі. Московське підрозділ IKEA в 2012 р. стало найбільшим власником торговельної нерухомості в Росії. В Україні компанія заявляла про плани з будівництва шести торгових центрів ще в 2005 р. У 2009 р. навіть був куплений земельну ділянку в Одеській області, проте будівництво так і не розпочато.

Сьогодні під вивіскою IKEA працює більше 300 магазинів по всьому світу, а бренд IKEA займає 89-е місце в сотні найдорожчих брендів у світі (рейтинг BrandZ). Продукція компанії виготовляється на 1220 підприємствах в 26 країнах. За рік магазини IКЕА відвідують понад 600 млн. покупців.

Читайте на cайті:

Рубрика: ЦІКАВЕ Теги:

Коментарі

Коментарів поки немає


Написати

(обовязково)

(обовязково)


При використанні матеріалів цього сайту обовязковим є гіперпосилання на DOSTATOK.ORG.UA, відкрите для індексації пошуковими системами