Історія успіху Procter & Gamble. Чистота по-американськи

24.03.2014

Procter & GambleЗайняти вільний ринок, створити і вдосконалити всі можливі товари на ньому, а коли винаходити стане нічого – холоднокровно скупити конкурентів. Саме так вчинила корпорація Procter & Gamble.

Бізнес – під палиці

Компанія Procter & Gamble (P & G) заснована в 1837 р. Саме тоді свічар Вільям Проктер познайомився з миловаром Джеймсом Гемблом. Вони стали не лише партнерами, а й родичами, одружившись на сестрах Елізабет і Олівії Норріс.

Однак рішення про спільний бізнес було аж ніяк не добровільним. На цьому наполіг їх тесть. Обидва партнери вклали в спільну справу по $ 3596,47 (на ті часи це було ціле стан).

Бізнес поступово розширювався, і до кінця 50-х років XIX століття в компанії P & G працювало вже 80 чоловік, а в 1859 р. обсяг продажів досягає $ 1 млн. Під час Громадянської війни США 1861-1865 рр.. Procter & Gamble отримала великі контракти на постачання мила і свічок для армії сіверян, що крім непоганого заробітку зробило її продукцію популярної серед усіх верств американського суспільства.

У 1879 р. син одного із засновників компанії Джеймс Норіс Гембл, дипломований хімік, розробив формулу недорого білого мила Ivory, який не поступається за своїми якостями більш дорогому закордонному аналогу.

У майбутньому компанія здійснить ще не одну революцію на ринку побутової хімії. У 30-х роках буде винайдено перший синтетичний миючий засіб (СМС) для побутового використання під назвою Dreft (тоді господині прали милом, яке варилося вручну).

У 1882 р. загальнонаціональна щотижнева газета Independent вперше починає розміщувати рекламу мила Ivory. Це заслуга Харлі Проктера, сина Вільяма Проктера, який зумів переконати партнерів у необхідності виділити $ 11 тис. на просування продукту. Завдяки цьому про унікальну здатність мила не тонути дізналася вся Америка.

На шляху до споживача

У 1920-1930-х роках в Америці Радіобум – з приймачів лунають перші радіосеріалами, які припали до смаку рядовим обивателям. Компанія Procter & Gamble вирішує спонсорувати ці серіали, а заодно і рекламувати в них свої продукти.

Так, в 1933 році в ефір виходить радіосеріал Ma Perkins, спонсором якого є пральний порошок Oxydol виробництва Procter & Gamble. Серіал стає дуже популярним, і компанія вирішує спонсорувати та інші радіопостановки, шанувальники яких поповнюють ряди покупців товарів спонсора. Саме таким нехитрим і разом з тим ефективним способом виробник мила зміг достукатися до своєї цільової аудиторії – домогосподарок.

До речі, саме з компанією Procter & Gamble пов’язана поява виразу «мильна опера». Пізніше, новим каналом комунікації компанії з потенційними покупцями стане телебачення. Через всього лише п’ять місяців з моменту появи в США телебачення P & G розмістила свій перший ТБ-ролик, ним стала реклама мила Ivory. Зараз корпорація є найбільшим у світі рекламодавцем, витрати компанії на рекламу перевищують $ 8 млрд.

Інновації в кількості

На початку ХХ століття починається масове розширення виробництва і створення нових продуктів. Заводи Procter & Gamble відкриваються по всій території США. У 1915 р. компанія вперше виходить за межі американського ринку, побудувавши виробничі потужності в Канаді. Колектив першого канадського заводу налічував 75 осіб і займався випуском продукції під торговими марками Ivory і Crisco.

До речі, ще в 1887 р. онук Вільяма Проктера впровадив на підприємствах програму лояльності. Робочим надавалася можливість отримати невеликі частки в бізнесі компанії. На той момент це допомогло уникнути плинності кадрів і домогтися взаєморозуміння між робітниками і керівництвом.

У 1946 р. з’являється «чарівний засіб для прання» – пральний порошок Tide, а в 1947 р. – шампунь Prell. У 1955 р. вступає в продаж перша зубна паста з фтором Crest, клінічні випробування якої підтверджують її ефективність в захисті зубів від карієсу. У цьому ж році P & G пропонує покупцям туалетний папір і кондиціонер для білизни. Вже в 1956 р. компанія Procter & Gamble досягла обсягу продажів в $ 1 млрд.

У 1961 р. революційним продуктом стали дитячі підгузники Pampers. Спочатку в магазинах міста Пеорії штат Іллінойс з’явилася пробна партія цього незвичайного на ті часи товару. Після вдалого дебюту і деяких удосконалень на ринку з’являються більш якісні і недорогі одноразові підгузники. Поступово вони стають самим незамінним і комфортним атрибутом малюків та їх батьків, витіснивши традиційні марлеві прокладки.

У 1967 р. на ринку з’являється пральний порошок Ariel, який з часом стає одним з провідних товарів компанії серед СМС у світі.

У 1983 році компанія починає випуск жіночих гігієнічних прокладок Always / Whisper. Через два роки цей товар обганяє по продажах своїх конкурентів. У 1986 р. P & G винаходить засіб для миття та догляду за волоссям, так зване 2 в 1 – шампунь і бальзам Pert Plus / Rejoice. Цей інноваційний продукт швидко стає світовим лідером серед шампунів.

У 1987 р. компанія розширює свою присутність в категорії засобів особистої гігієни на європейському ринку, набуваючи лінійку зубних паст Blend-a-Med та Blendax.

Чи не милом єдиним

У 60-х роках P & G починає розширення сфери діяльності, в основному за рахунок скуповування вже популярних брендів. Так, в 1963 р. заявляє про себе на світовому ринку кави, набуваючи бренд Folgers, правда, через майже 55 років бренд буде проданий.

У 1990 році компанія зміцнює свою присутність на ринку товарів особистої гігієни для чоловіків, купивши торгову марку Old Spice. Через рік компанія поглинає Max Factor і Beatrix, стаючи лідером на світовому ринку косметичних товарів і престижною парфумерії.

Через два роки P & G купує компанію Noxell та її всесвітньо відомі бренди Cover Girl, Noxzema і Clarion. У 1992 р. P & G починає масштабне промо бренду Pantene Pro-V (придбаного у складі компанії Richardson Vicks), який стає найбільш швидкозростаючою маркою шампуню в світі.

У 2001 р. P & G стає власником бренду Clairol, купивши компанію Bristol Myers Squibb Co. Торгова марка Clairol є однією з провідних на ринку засобів для фарбування волосся.

У 2003 р. P & G здобуває контрольний пакет акцій світового лідера виробництва засобів по догляду за волоссям Wella AG. У 2005 історія компанії Procter & Gamble перетнулася з історією бренду Gillette. Після його приєднання до концерну останній став світовим FMCG-гігантом, відсунувши на другий план Unilever.

Інтереси корпорації Procter & Gamble поширюються навіть корм для тварин – у 1999 р. корпорація поповнює свій асортимент торгових марок, набуваючи компанію Iams – найбільшого виробника кормів для тварин преміум класу. Крім цього P & G виробляє батарейки, акумулятори, а також зарядні пристрої Duracell.

№ корпорація не завжди застосовувала чесні способи боротьби. У 2011 р. вона була викрита в ціновій змові зі своїми найближчими переслідувачами на європейському ринку. У результаті Procter & Gamble довелося заплатити штраф у розмірі € 211 млн., Unilever змову обійшовся в € 104 млн., Henkel вдалося уникнути покарання завдяки співпраці зі слідством.

Лідер повинен бути один

В Україні компанія займає більше половини ринку побутової хімії. Це стало можливо завдяки покупці двох виробничих потужностей. У 1997 р. був куплений завод у Борисполі, випусковий засоби жіночої гігієни. Пізніше в 2005 р. компанія придбала завод українсько-турецького підприємства Olvia-beta в Орджонікідзе Д непропетровской області разом з торговими марками пральних порошків.

На момент покупки компанія «Ольвія Бета» була лідером на вітчизняному ринку побутової хімії. Пральні порошки торгових марок Gala, Dax, Dana, Lotos, що належали «Ольвії Бета», займали 40-45% всіх продажів в Україні. Тим самим, Procter & Gamble практично повністю зайняла найбільш вигідні цінові сегменти ринку – середній і нижній. Конкуренти намагалися оскаржити покупку в суді, але безуспішно.

За 175 років P & G перетворилася на гігантського виробника, товари якого представлені в 38 категоріях, а річний оборот якого перевищує $ 82 млрд. У портфоліо корпорації більше 300 брендів, 22 з яких мають оборот більше $ 1 млрд. кожен.

Читайте на cайті:

Рубрика: ЦІКАВЕ Теги:

Коментарі

Коментарів поки немає


Написати

(обовязково)

(обовязково)


При використанні матеріалів цього сайту обовязковим є гіперпосилання на DOSTATOK.ORG.UA, відкрите для індексації пошуковими системами