Історія успіху торгової мережі Auchan. Купівля по-французьки

24.02.2014

AuchanТоргова мережа Auchan – дітище французької сім’ї Мюльє, вже більше 50 років займає лідируючі позиції не тільки в Європі, але і в Азії, Африці і навіть у Південній Америці. Зараз це компанія з річним оборотом понад EUR35 млрд., що зуміла і в кризу зберегти робочі місця, а головне – репутацію надійного партнера. Секрет простий – керівництво компанії активно мотивувало персонал і втягувало його в розвиток бізнес а нетрадиційними для українського рітейлу методами.

Аналізуючи історію успіху Auchan, багато дослідників починають з біографії ідейного натхненника компанії Жерара Мюльє-молодшого – найуспішнішого представника цього старовинного і шанованого сімейства виробників пряжі. Його головна заслуга полягає у впровадженні у Франції основних принципів рітейлу, а також у збереженні мільярдного бізнесу у власності своєї сім’ї.

Жерар Мюльє-молодший народився в травні 1931 р. у містечку Руба в сім’ї Жерара Мюльє-старшого (ім’я глави сімейства за традицією передається старшому синові). У батька засновника компанії Auchan було спадкове текстильне виробництво. Молодший Мюльє вже зі шкільної лави зарекомендував себе здібним, наполегливим і допитливим учнем. Майбутнє бачилося райдужним і чітко визначеним, але Друга світова війна (окупація Франції фашистською Німеччиною) поставила сім’ю Мюльє на межу виживання.

По закінченні війни сімейний бізнес занепав. Проте Жерар-молодший вступив до університету, щоб по його закінченні продовжити батьківську справу. Однак юнакові не судилося закінчити навчання. Проаналізувавши ситуацію, що склалася в післявоєнній Франції, Жерар Мюльє вирішує займатися торгівлею продуктами харчування і товарами першої необхідності. Він залишає навчання в університеті і з головою занурюється у створення свого першого бізнесу – невеликого продуктового магазину.

Початок шляху

Жерар Мюльє відкрив свій магазин разом з Мішелем Сегара, який вклав у справу 600 тис. франків, – це був вимушений крок через фінансові проблеми в сім’ї. За сучасними мірками це був невеликий магазин площею 600 кв. м, в якому працювало 30 співробітників. Незважаючи на всі зусилля, завзятість і працьовитість підприємців, Phildar – перший маркет Мюльє і Сегара, пропрацювавши рік, опинився на межі краху (збитки склали близько 200 тис. франків). Терміново потрібні були свіжі рішення.

Поштовхом до переосмислення принципів ведення бізнесу та створенню нової концепції послужила спільна поїздка Мюльє і Сегара в США. У післявоєнній Америці, з її фантастичним економічним злетом, обумовленим величезними замовленнями воюючою Європи, вже повсюдно процвітали супермаркети. Це були магазини з величезними торговими площами, широким асортиментом, чіткою системою формування цін, навченим персоналом, а також зручними під’їзними шляхами та автомобільними парковками.

Жерар Мюльє був настільки приголомшений і натхненний побаченим, що по поверненні до Франції зміг переконати батька в перспективності розпочатої ним справи. Всі інші члени сім’ї сприйняли його плани скептично. Умова батька було наступне – він дав синові три роки (і необхідну суму грошей), за які той повинен повернути вкладені кошти або закривати бізнес і відновити навчання в університеті, а потім продовжити сімейну справу.

Частину батьківських грошей Жерар витратив на викуп частки у збайдужілого до справи Мішеля Сегара. З цих пір бізнес належить тільки родині Мюльє. Решта гроші перший французький рітейлер вклав у створення принципово нового для тодішньої Франції торгового маркету. У 1967 р. в місті Ронке відкривається перший Auchan площею 12 тис. кв. м, з добре обладнаною автомобільною стоянкою і великим асортиментом товарів, ціни на які були нижче середньоринкових. До речі, назву для свого дітища Жерар вибрав просте і зрозуміле кожному французові – Аuchan в перекладі на російську означає «покупка».

Правила бізнесу

Мюльє був першим у Франції рітейлером, який сформував і впровадив основні правила успішної діяльності великих маркетів. Ці правила не втратили актуальності й донині. Перше: наявність великої торгової площі, яка б дала можливість представити широкий асортимент товарів. Друге: самообслуговування, яке дозволяє економити на продавцях і сприяє здійсненню покупцем спонтанних придбань. Третє: проведення акцій і використання знижок на великі покупки. Четверте: наявність зручних під’їзних шляхів і автостоянки. П’яте: навчання та мотивація персоналу.

У 1977 р. Жерар прийняв сміливе рішення – найбільш відзначилися і відданих співробітників преміювати акціями компанії. Це, на його думку, мало сприяти формуванню відданою команди і створити у працівників особисту зацікавленість у процвітанні компанії. У 2010 р. більше половини співробітників групи «Ашан Росія» (магазини «Ашан», «Ашан-Сіті», «Веселка») – 13 тис. з 20 тис. осіб – стали її співвласниками. Вони скористалися пропозицією роботодавця конвертувати накопичувальну частину своїх премій (яка могла бути виплачена готівкою через п’ять років) на загальну суму 520 млн. руб. в акції люксембурзької Valauchanrus Sopaneer SCA, що володіє частками не тільки в «Ашан Росія», але і в головний Auchan Groupe.

Подібна програма мотивації практикується в дев’яти країнах світу. За інформацією з відкритих джерел, в кінці 2009 р. у власності Співробітників мережі в різних країнах знаходилося 12,3% акцій. Близько 87,4% акцій належать в рівних частках членам сім’ї Мюльє.

Крокуючи по світу

Успіх першого Auchan став трампліном для створення масштабного бізнесу. Сім’я повірила в перспективність починань Жерара і зосередила всі зусилля на розвитку маркетів – магазини відкривалися по всій країні, створювалася мережа Auchan. У 1981 р. відкрився перший дочірній супермаркет Alkampo в Іспанії. Пізніше представництва Auchan з’являються в більшості країн Європи, а також Китаї, Аргентині, Марокко, Росії, Україні.

Зараз сім’я Мюльє веде активну маркетингову політику, розширюючи свою присутність в Європі. Так, наприкінці листопада нинішнього року компанія підписала угоду з німецьким дистриб’ютором Metro Group про припинення діяльності маркетів Real у Центральній та Східній Європі. Auchan продовжить їх операційну діяльність, а також купить нерухомість відповідних філій Metro Group в Польщі, Румунії, Росії та Україні. До речі, в Україні, починаючи з 2014 р., Група «Ашан» планує щорічно відкривати по два маркету. Зараз в Україні працюють вісім магазинів Auchan в п’яти містах.

Де б не відкривалися маркети Auchan, політика компанії залишається незмінною – максимальний асортимент товарів за мінімальними цінами, залучення персоналу в розвиток компанії. Група «Ашан» об’єднує більше 1403 маркетів у майже 15 країнах світу. Тільки в 2011 р. в розвиток торговельної мережі компанія інвестувала EUR1, 6 млрд.

Читайте на cайті:

Рубрика: ЦІКАВЕ Теги:

Коментарі

Коментарів поки немає


Написати

(обовязково)

(обовязково)


При використанні матеріалів цього сайту обовязковим є гіперпосилання на DOSTATOK.ORG.UA, відкрите для індексації пошуковими системами