Історія успіху Virgin Group. Колекціонер брендів

28.04.2014

VirginОдин британський бізнесмен вирішив не створювати нові товари або послуги, а запропонувати альтернативу вже існуючим. Банальне копіювання продукції кращих гравців ринку (бенчмаркінг) призвело до створення однієї з найбільших міжнародних бізнес-імперій Virgin Group.

Компанія Virgin Group складається з більш ніж 400 дочірніх підприємств, які продають товари, надають послуги, розважають, перевозять пасажирів. Весь цей концерн з річним оборотом понад $ 20 млрд. належить людині, яка до 16 років не прочитав жодної книги. З статком у $ 4,2 млрд., зараз він є британським багатієм № 4.

Перші хитрості

Virgin Group виросла з маленького, нікому не відомого журналу для студентів. Народившись в 1950 р. з дислексією (нездатністю сприймати написаний текст), Річард Бренсон багато вільного часу приділяв спорту. Оскільки юність хлопця припала на епоху хіпі та рок-н-ролу, це наклало відбиток на його характер.

На формування Бренсона як бізнесмена вплинули і батьки, які своїми порадами спонукали сина бути самостійним і сподіватися лише на себе. Його мама часто говорила: «Для того, щоб приготувати пиріг з м’ясом кролика, потрібно спочатку зловити кролика. Не потрібно сидіти і чекати, треба діяти ».

На базі школи Бренсон вирішив видавати журнал для студентів, який би піднімав цікаві для молоді теми. Цілий рік Річард і його друзі намагалися знайти рекламу для неіснуючого поки журналу. 15-річний Бренсон особисто дзвонив рекламодавцям і пропонував їм купити рекламне місце в Student – так називався його майбутній проект.

Дорослі ввічливо ігнорували пропозиції юнаки, і той зважився на маленьку хитрість. У розмовах з представниками компаній Річард начебто випадково згадував, що конкуренти вже купили рекламу в журналі. Як не дивно, цей блеф приніс позитивний результат, і скоро Бренсон отримав гроші за продану рекламу. І це при тому, що жодного номера журналу ще не було видано.

Перший номер побачив світ в 1968 р. На той момент Річард вже закінчив школу і сконцентрувався на видавництві. Журнал користувався популярністю, на сторінках постійно з’являлися інтерв’ю з кумирами тих часів, на видання трудилися професійні журналісти. Але всього цього було замало для фінансового успіху – реклами в журналі майже не було.

Пластинки замість чтива

Бачачи безперспективність видавничої справи, Бренсон вирішує змінити рід занять. Компанія друзів, що працювала над створенням журналу Student, організувала розсилку музичних платівок поштою. Завдяки такому способу продажів, роздрібна ціна на альбоми була дешевше, ніж у магазинах, тому пластинки з популярними тоді хітами продавалися моментально.

Запустивши новий проект, Бренсон задумався над його назвою. Під час хіпі-вечірки одна з дівчат запропонувала йому назвати справу virgin (від англ. «Незайманий, незайманий, вільний). Напрямок, яке займалося продажем альбомів поштою, стало носити ім’я Virgin Mail Order. Скоро компанія Бренсона відкрила і кілька традиційних магазинів, де продавалися платівки, і це було лише початком великого шляху.

Майстерня музики

Вже в 20 років Бренсон розумів, що набагато вигідніше створювати музику. У 1970 р. молодий підприємець відкрив власну студію звукозапису. Для цього був обраний старий будинок у сільській місцевості, який продавався за 35 тис. фунтів. Це була фантастична для Річарда сума, тому він взяв у банку кредит на 20 тисяч, 2500 фунтів дали батьки, а ще 7500 позичила тітка.

На щастя, в 1971 р. в Лондон прибув двоюрідний брат Річарда Саймон Дрейпер, який на той момент був одним з найкращих експертів популярної музики. Саме цей етап в історії Virgin Group став доленосним. Майже з перших місяців роботи студія, названа Virgin Music, стала співпрацювати з тоді ще маловідомими артистами, яким незабаром судилося бути зірками.

Першим проривом Virgin Music стала платівка Майка Олдфілда. Саме вона принесла суттєві доходи, що дозволили розрахуватися з усіма боргами і навіть профінансувати запис наступних музикантів. Дуже скоро Virgin Music відкрили світу Sex Pistols і Філа Коллінза.

Студія приносила все більше прибутку, і Річард відмовився від мережі музичних магазинів, залишивши лише підрозділ Virgin Mega Store – супермаркети з медіатоварамі. Це дозволило зосередити зусилля на розвитку найбільш прибуткових бізнесів і запустити нові проекти.

У середині 80-х років Virgin Group відкриває напрямки Virgin Vision (створення фільмів), Virgin Developments (нерухомість), Virgin Games (відеоігри). Бренсон став не просто комерсантом – він перетворився на колекціонера брендів.

Підкорення швидкості

Майже всі ресурси імперії наприкінці 80-х років несподівано були спрямовані на фінансування чергового підрозділу – Virgin Airlines. Завдання створити в Англії авіакомпанію багатьом здалася нездійсненої, але вже в 1992 р. після декількох аварій, сплати боргів, важкої боротьби з гігантом-конкурентом British Airways, Virgin Airlines стає повноцінним гравцем ринку зі своєю клієнтською базою, маршрутами і солідними прибутками.

Приймаючи рішення створити власну лінію авіаперевезень, Бренсон навіть не уявляв масштаб проблем, з якими йому доведеться зіткнутися. Для старту справи він взяв в оренду літак Boeing. Цю махину Virgin Airlines використовували для першого демонстраційного польоту перед комісією з управління польотами. Через кілька секунд після старту двигун літака став горіти, через що Бренсон провалив тест і залишився винен орендодавцям літака 600 тис. фунтів.

Але це були квіточки. Virgin Airlines належало виграти битву з British Airways. Апогеєм цього протистояння став скандал, коли працівники British Airways дзвонили клієнтам Virgin Airlines і повідомляли, що їх рейс скасовано, і вони можуть зі знижкою обміняти свій квиток на інший від British Airways. Бренсон поклав край цій війні, подавши на конкурента до суду і виграв його.

У тому ж десятилітті Бренсон створює Virgin Rail Group, яка займається швидкісними перевезеннями пасажирів поїздами. Одна за одною з’являються компанії Virgin Radio, Virgin Television, Virgin Cola, Virgin Cars, Virgin Money, Virgin Wines, Virgin Mobile.

Новий проект мільярдера – космічна станція, яка зараз будується в США. За задумом Бренсона, полетіти в космос за мізерну плату зможе кожен бажаючий.

Річарда Бренсона по праву можна вважати геніальним креативщиком і азартною людиною. Він ніколи не грав за стандартними правилами. Майже всі нові суббренди Virgin спочатку виступали антагоністами визнаних лідерів ринку.

Наприклад, нові дочірні компанії пропонували більш низькі ціни, що закономірно викликало лояльність споживачів і поступово дозволяло брендам з аутсайдерів перетворюватися на лідерів.

Ще одним інструментом досягнення успіху Бренсона були і залишаються іронічні флешмоби і відкриті провокації. Часто бізнесмен ставив на кін усе, що мав: для створення лінії авіаперевезень йому, наприклад, довелося закласти компанію звукозапису та мережа магазинів. Він завжди був готовий втратити все, заради єдиного шансу отримати більшу.

Читайте на cайті:

Рубрика: ЦІКАВЕ Теги:

Коментарі

Коментарів поки немає


Написати

(обовязково)

(обовязково)


При використанні матеріалів цього сайту обовязковим є гіперпосилання на DOSTATOK.ORG.UA, відкрите для індексації пошуковими системами